POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

Kisah Seekor Ulat

Posted by Hafeez On 10:09 PM
Gelinya tengok ulat ni.. :D

Sebentar tadi saya sempat membelek helaian tabloid ILUVISLAM yang dibeli oleh housemate. Rasanya sudah seminggu tabloid tu di biliknya baru hari ni hati tergerak untuk membacanya. Bila hati rasa bosan, pasti ada saja bahan-bahan bacaan dicari untuk mengisi kebosanan. Itulah yang selalunya saya lakukan ketika kebosanan. Mungkin agak pelik tapi itulah hobi bila masa lapang.

Berbalik kepada kisah tadi. Gambar hiasan ulat bulu yang sebesar anak kucing (lebih kurang gitulah rasanya) menggigit kayu seorang lelaki arab menarik perhatian saya. Tajuk yang tertera adalah " Kisah Seekor ulat Dengan Nabi Daud" . Jadi, ingin saya nukilkan kisah itu dalam blog ini untuk rujukan peribadi masa akan datang dan juga untuk para pembaca yang tersinggah di blog ini... :)

Dalam sebuah kitab Imam Al-Ghazali menceritakan pada suatu ketika tatkala Nabi Daud a.s sedang duduk dalam suraunya sambil membaca kitab Az-Zabur, tiba-tiba dia terpandang akan seekor ulat merah pada debu. Lalu Nabi Daud a.s berkata kepada dirinya, " Apa yang dikehendaki Allah dengan Ulat ini? "

Selepas berkata demikian, aka Allah pun mengizinkan ulat merah itu berkata-kata. Lalu ulat merah itu berkata kepada Nabi daud a.s.

"Wahai nabi Allah!! Allah SWT mengilhamkan kepadaku untuk membaca Subhanallahu walhamdulillahi wala ilaha illahahu akbar setiap hari sebanyak 1000 kali dan pada malamnya ALlah mengilhamkan kepadaku supaya membaca Allahumma solli a'la Muhammadin nabiyyil ummiyyi wa ala alihi wa sohbihi ummiyyi a a'la alihi wa sohbihi wa sallim setiap malam sebanyak 1000 kali."

Setelah ulat merah itu berkata demikian, maka dia pun bertanya kepada Nabi Daud a.s.

" Apakah yang dapat kamu katakan kepadaku agar aku dapat faedah daripadamu?" Akhirnya Nabi Daud a.s menyedari akan kesilapan kerana memandang remeh akan ulat tersebut dan dia sangat takut kepada Allah SWT. Maka Nabi Daud a.s pun bertaubat dan menyerah diri kepada ALLAH SWT"

Begitulah kisah yang ditulis semula tanpa diubah sedikitpun dari tabloid tersebut.

Kisah ini memberi pengajaran kepada kita sebagai umat manusia yang selalu leka dengan keindahan dunia. SubhanALLAH, serangga sekecil ulat merah itu pun bertasbih kepada ALLAH SWT dan berselawat kepada Rasulullah SAW. Inikan kita yang telah dikurniakan akal oleh ALLAH?


Firman Allah dalam surah Al-Isra' 17:33

Langit yang tujuh, bumi dan semua yang ada di dalamnya bertasbih kepada Allah. Dan tak ada suatupun melainkan bertasbih dengan memuji-Nya, tetapi kamu sekalian tidak mengerti tasbih mereka. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penyantun lagi Maha Pengampun.

Sekadar peringatan kepada diri, sama-samalah kita menghayati peristiwa di atas dan bandingkan dengan diri kita.

Apakah kita pernah menganiayai binatang? Jika ya. Mohonlah ampun kepada ALLAH swt. Sesungguhnya segala yang hidup di muka bumi ini adalah makhluk ciptaanNya...

Apakah kita sentiasa mengingati ALLAH di mana jua kita berada? Jika belum, insaflah dan perbaikilah diri. Janganlah kita hanya mengingati ALLAH dalam keadaan duka semata tapi pabila ceria dilupa ...

Apakah cukup zikir dan selawat kita pada Allah dan RasulNya? jika belum, mulakan lah sekarang. Luangkan sedikit waktu untuk berzikir padaNya setiap kali selesai solat..

Allah telah berfirman dalam surah Al-Ahzab 33:41

Hai orang-orang yang beriman, berzdikirlah (dengan menyebut nama) Allah, zikir yang sebanyak-banyaknya.

Sama-samalah kita berusaha untuk mendekatkan diri kepada ALLAH swt. Moga-moga kisah tadi menjadi ikhtibar kepada kita semua..

Wallahu A'lam


0 Response to "Kisah Seekor Ulat"

Post a Comment

    Text

    Hati Pudar Tanpa CintaNya

    About Me

    Kami Menjual dan Membekal Al-Quran dan Kitab-Kitab Agama ke seluruh Malaysia