POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

Kembali Dari Menyepi

Posted by Hafeez On 1:11 AM


"Kenapa dah lama tak menulis?" sapa seorang sahabat tiba-tiba

Kata-katanya membuatkan saya berfikir sejenak mengenang kembali blog yang telah lama saya tinggalkan menyepi tanpa sebarang tulisan.

"Emm.. saya tak ada mood nak menulis. Bila ada mood nak menulis.. idea pulak takda"

"Kenapa boleh jadi macam tu? "

" Entahlah... mungkin sebab terlalu sibuk kot .. tapi kalau difikirkan .. tak juga sibuk.. "

Saya cuba mengingat kembali tarikh terakhir tulisan lepas. Ternyata sudah 3 bulan blog tidak dikemas kini. Terasa bersalah kepada diri sendiri. Satu ketika dahulu saya pernah berjanji pada diri sendiri untuk terus menulis walau apa pun yang terjadi. Tapi janji itu tidak tertunai juga.

" Menulis ni bukannya mudah. Selain dari idea, kita juga perlukan masa yang sesuai dan teknik yang tepat agar tulisan yang dihasilkan bermutu"

"Betul tu. kalau boleh saya nak menulis sesuatu yang dapat memberikan manfaat kepada orang lain dan bukannya syok sendiri. Jadi, itulah yang payahnya. Ilham tu datang dan pergi. Bila datang, tak kena tempat. Bila kita dah ada pada tempatnya, ilham tak datang-datang"

"Ha.. ha.. ha.. betul kata kamu tu. Ramai yang kata begitu. Proses ini perlukan masa"

"Apa maksudmu? "

" Menulis ini memerlukan bakat. Bakat ini perlu di asah sebabnya tidak semua orang dilahirkan dengan bakat menulis. Nak mengasah bakat ni bukan sekejap dan ia perlukan masa. Yang penting. Kamu harus istiqamah dan bersabar. Itulah kuncinya. InsyaALLAH lama kelamaan, bakat itu akan menyerlah "

" Kamu pernah dengar kata ni " You learn by doing ? "

" Emm.. pernah.. betul kata kamu tu. Selama ini saya mengabaikan perkara ni. Kalaulah dari dahulu saya menulis, sudah pasti sekarang dah hebatkan? "

Kata-katanya tadi membuatkan saya berfikir kembali. Rasa menyesal atas apa yang telah berlaku. Alangkah bagusnya kalau dari dahulu lagi saya memikirkan perkara ini. Menulis merupakan salah satu medium terbaik untuk dakwah kalau dioptimasikan betul-betul. Adalah satu kerugian yang besar sekiranya kita mempunyai banyak perkara yang ingin dikongsi namun tidak dizahirkan dalam bentuk tulisan.

"Sudahlah.. tak baik memikirkan perkara yang sudah lepas. Apa yang penting sekarang ni, kamu harus terus menulis. Saya yakin ramai yang ternanti-nanti tulisan kamu ni "

Dia tersenyum sambil menepuk bahu saya. Saya tahu inilah isyarat semangat yang diberikan oleh seorang sahabat.

"InsyaALLAH akan saya teruskan perjuangan ini !! "

0 Response to "Kembali Dari Menyepi"

Post a Comment

    Text

    Hati Pudar Tanpa CintaNya

    About Me

    Kami Menjual dan Membekal Al-Quran dan Kitab-Kitab Agama ke seluruh Malaysia