POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

Anak-anak kecil memahami erti sayang

Posted by Hafeez On 2:02 PM

Teringat kembali akan satu kisah yang telah diceritakan oleh sorang sahabat semalam. Kisah yang diceritakannya itu benar-benar memberi kesan kepada diri saya. Kisahnya itu telah membuatkan saya teringat akan adik-adik yang dicintai yang kini berada di Sarawak. Hanya Allah sahaja yang tahu betapa rindunya hati ini pada mereka dan semoga Allah melindungi mereka dalam rahmatNya.

Kisahnya berbunyi bergini :

satu pagi, seorang adik sibuk bersama kakaknya di dapur yang sedang menyiapkan sarapan pagi. Tidak lama kemudian, adik ini bertanya pada kakaknya.

"Kakak lama lagi kan cuti kat rumah kan? " tanya si kecil dengan manjanya

Lalu kakak pun menjawab " Tak lama lagi adik, sebulan jer lagi "

" ooo.. sebulan tu bila adik darjah 6 nanti yer? " tanya sorang anak kecil yang belum benar-benar memahami apakah makna sebulan itu.

Si kakak tersenyum melihat telatah adiknya yang manja itu. Lalu, si kakak pun terangkan erti sebenar sebulan itu padanya. Si adik mendengar dengan penuh khusyuk dan mengangguk-angguk tanda faham.

Tiba-tiba si adik bertanya lagi " Kakak.. kakak.. apa yang buat kakak gembira? "

"Kakak gembira bila adik akak ni jadi anak yang soleh. Dengar cakap mak... abah.... kakak dan abang" jawab kakaknya lagi.

Tiba-tiba, Adik terus merangkul leher kakaknya dan memeluknya seerat mungkin. Beliau seolah-olah ingin melepaskan rindunya pada kakaknya yang sudah lama berada di perantauan belajar . Kini sedang bercuti dan akan kembali ke perantauan dalam tempoh sebulan.

Kakak terkejut dengan perbuatan adiknya itu. Kakak yang menyangka adiknya bergurau pun ketawa melihat telatah adiknya ini. Kemudian, kakak cuba untuk melepaskan pelukan adiknya namun, semakin dia cuba, semakin erat adik memeluknya.

Si kakak membiarkan sahaja kelakuan adiknya. Agak lama juga adik memeluk kakaknya itu. Tidak lama kemudian, barulah adik melepaskan pelukannya. Kakak melihat air mata menyinari kelopak mata adik menandakan rindunya si adik pada kakaknya. Begitu sayangnya si adik pada kakaknya yang sorang ini.

Kemudian, kakak pun saja bertanya " Adik sayang kakak ke? "

" Mestilah adik sayang akak. Adik rindu sangat!! "

Kemudian dalam nada bergurau, kakak menjawab, " Betulke ni? akak tak percayalah.. Adik tak sayang akak kan? "

Si adik kecewa dengan jawapan yang diberikan akaknya, dengan pantas adik menjawab,
"takpelah kalau akak tak nak percaya! " Dengan pantas adik berlari ke biliknya sambil menangis.

Lalu, kakak terus mengejar adiknya kerana rasa bersalah. Kakak cuba memujuk kembali adiknya. Namun adik masih merajuk seolah-olah terasa dengan kata-kata kakaknya tadi.

Begitulah kisahnya seorang adik yang amat menyayangi kakaknya. Walaupun masih kecil, namun beliau sudah pandai menzahirkan perasaaannya pada orang yang disayanginya.

Moral dari kisah ini, janganlah main-main dengan perasaan anak-anak kecil, sesungguhnya hati mereka masih suci dan bersih. Segala apa yang mereka ucapkan adalah benar dan tulus dari hati yang bersih itu. Hargailah pemberian seorang insan bernama adik. Balaslah pemberian mereka dengan penuh kasih sayang.

Setelah mendengar kisah ini, hati saya tersentuh seketika. Terkenangkan adik-adik di rumah. Sebagai seorang yang mempunyai dua orang adik, saya sendiri kadang-kadang tidak dapat membaca dan tidak sedar bahawa adik-adik kita sebenarnya menyayangi kita. Dan ini menimbulkan pertanyaan dalam diri, cukupkah kasih yang saya berikan untuk adik-adik?

Sejak akhir-akhir ini, saya menyedari bahawa adik-adik memerlukan abangnya. Adik-adik semakin hari semakin besar dan perlukan bimbingan dan kasih dari abangnya. Abanglah tempat rujukan mereka. Jangan biarkan mereka jadikan orang lain sebagai rujukan yang memungkinkan mereka silap memilih jalan.

Memang benar kata orang, bila dekat, kita tidak menghargai, tapi bila berjauhan, baru kita merindui.

p/s : Kepada adik-adikku yang tercinta, sesungguhnya abangmu merindui kamu semua., Pesanan abang, jadilah anak-anak yang soleh dan solehah, jaga solat, dengar kata ibu dan ayah, jangan sakiti hati mereka dan jadilah insan yang berguna kepada keluarga, masyarakat dan agama :)

Wallahu A'lam

0 Response to "Anak-anak kecil memahami erti sayang"

Post a Comment

    Text

    Hati Pudar Tanpa CintaNya