POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

Indahnya Nahwu Dan Sorof

Posted by Hafeez On 9:52 PM
Kenapa saya katakan ilmu Nahwu dan Sorof itu indah??



Sebagai pelajar dalam bidang kejuruteraan, saya pernah mengikuti kelas atau lebih spesifik lagi dinamakan "basic to arabic communication". Dalam kelas itu, saya mempelajari asas-asas komunikasi harian dalam bahasa arab. Mula-mula dulu, niatnya memang nak mendalami bahasa arab dan kalau boleh dapat berbahasa arab. Tapi, disebabkan ilmu ini tidak diguna dalam bahasa harian, maka, semuanya hilang begitu saja.

Sayang sekali kerana apa yang telah dipelajari selama satu semester itu terkubur begitu saja. Lama kelamaan, lupa semuanya. Antara yang masih diingat hanyalah kiraan dalam bahasa arab dan pembahagian-pembahagian Fi'il. Mungkin pada ketika itu matlamat sebenar belajar bahasa arab itu masih belum jelas. Jadi, kurang kesungguhan untuk mempelajari dengan lebih mendalam.

Namun, beberapa bulan yang lepas, timbul keinginan untuk mempelajari kembali bahasa arab agar dapat memahami dan mendalami bahasa Al-quran. Setelah mendapatkan nasihat dari beberapa teman, katanya untuk mendalami bahasa arab ini, antara ilmu yang perlu dipelajari adalah ilmu nahwu dan sorof. Menurutnya lagi, ilmu nahwu dan sorof ini susah. Tak ramai orang kita yang mempelajari ilmu ini melainkan pelajar-pelajar yang khusus dalam bidang-bidang agama.

Kebetulan, di saat saya menginginkan untuk mempelajari bahasa arab , Allah telah membuka satu jalan untuk saya dan rakan-rakan dimana kami berpeluang mempelajarinya di Jokjakarta selama sebulan. Alhamdulillah setelah sebulan, kitab bahasa arab dasar (muyassar) telah berjaya dihabiskan. begitu juga dengan sebahagian dari sorofnya.

Apa yang menariknya ilmu nahwu dan sorof ni?? ilmu ini kita guna selalu!! nak tau dimana?? Di dalam Alquran dan hadith-hadith,

Apabila membaca Al-Quran dan hadith, saya mula mengaplikasikan sebahagian ilmu yang dipelajari dari muyassar. MasyaAllah, indah sekali bila kita dapat mengenal pasti sebahagian kata-kata dalam Al-quran dan hadith itu mengikut tatabahasa nahwu dan sorofnya. Untuk memahami makna pun semakin mudah jikalau nak dibandingkan dengan masa sebelum mempelajarinya. Itulah sedikit sebanyak kelebihan mempelajari nahwu dan sorof. Kepada yang tidak tahu apa itu nahwu dan sorof, berikut adalah definisi ringkasnya.

Apa itu ilmu Nahwu?

Ilmu nahwu itu sebenarnya suatu ilmu dimana kita mempelajari perubahan akhir harakat setiap kalimah dalam ayat. Kenapa kalimah ini berbaris fathah (atas), Kasrah (bawah) atau dhommah (hadapan)

Apa yang dimaksudkan dengan sorof?

manakala sorof pula adalah ilmu dimana kita mempelajari perubahan sesuatu kalimah dari satu bentuk ke bentuk yang lain untuk mendapatkan makna tertentu.

Bagi yang sudah mempelajari dan mengaplikasikan ilmu nahwu dan sorof ini, anda pasti dapat merasakan keindahan bahasa arab itu. Jadi, sangat rugi kalau usia kita di dunia ini tidak diperuntukkan sedikitpun untuk mempelajari bahasa syurga yang indah ini. Kita mampu menghabiskan berpuluh-puluh tahun untuk urusan dunia tapi tidak untuk urusan akhirat. Usahakanlah untuk seimbang antara kedua-duanya.

"Sesungguhnya Kami menjadikan Al Quran dalam bahasa Arab supaya kamu memahami(nya)" [43:3]

Kini, saya sudah jatuh cinta dengan bahasa Arab. Semoga Allah mempermudahkan perjalanan untuk mempelajarinya. Kepada sahabat-sahabat diluar sana, jika anda mempunyai niat untuk mempelajari / mendalami Al-quran, belajarlah bermula dengan nahwu dan sorof. Walaupun masa yang diambil bukan sekejap, tapi, dengan istiqamah, InsyaAllah suatu hari nanti anda@kita semua pasti boleh berbahasa arab dan memahami Al-Quran itu.

Teringat lagi saya kata-kata ustaz Abu Ali.

"Dulu, waktu saya mula-mula belajar, tiap kali pasti buka kamus . Sepatah demi sepatah. Tapi sekarang, kebanyakannya tak perlu buka kamu lagi"
Kata sorang lagi Ustaz saya,

"Dalam belajar bahasa arab ini, harus banyak bersabar dan jangan sekali rasa bosan. Mula-mula memang susah. Tapi apa bila sudah jumpa kuncinya, semuanya akan jadi mudah.InsyaAllah "
Imam syafi'i pernah berkata :

"Barang siapa yang mempelajari ilmu nahwu, maka ia akan dapat jalan ke semua bidang ilmu"
Itulah motivasi buat diri dan rakan-rakan yang ingin @ sedang mendalami ilmu nahwu. Jangan putus asa dan teruskan usaha. InsyaAllah akan ada hasilnya.



Wallahu A'lam

1 Response to "Indahnya Nahwu Dan Sorof"

  1. Fayz Said,

    MasyaAllah & Alhamdulillah..sy sgt terkesan dgn cerita sdr. In sha Allah semoga menguatkn lagi semangat sy utk terus belajar B. Al Quran. Semoga Allah swt permudahkan segalanya utk kita..aamiin. JazakAllahu khayr.

     

Post a Comment

    Text

    Hati Pudar Tanpa CintaNya