POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

Berusaha menjadi yang terbaik!!

Posted by Hafeez On 8:48 AM

"Jika kamu menjadi seorang adik, jadilah adik yang terbaik, jika kamu menjadi seorang abang, jadilah abang yang terbaik, jika kamu menjadi seorang anak, jadilah anak yang terbaik, jika kamu menjadi seorang suami, jadilah suami yang terbaik, jika kamu menjadi pemimpin, jadilah pemimpin yang terbaik, dan jika kamu sedar kamu adalah hamba Allah, maka jadilah hamba ALLAH yang terbaik" kata-kata dari seorang Ustaz ketika di sekolah menengah dulu masih terngiang di ingatan. Kata ini benar-benar memberi kesan kepada diri yang ketika itu sedang mencari hala tuju menjadi sorang hamba Allah.

"Bagaimana kita harus jadi yang terbaik ustaz? apakah itu maknanya kita harus sempurna dalam semua segi? "

"Menjadi yang terbaik dan sempurna itu adalah perkara yang berbeza. Tidak ada orang yang dapat mencapai kesempurnaan melainkan Rasulullah saw. Tetapi, untuk menjadi yang terbaik itu sudah tentu kita boleh" Jawab ustaz dengan ringkas.

"Jadi,apa erti sebenar untuk menjadi yang terbaik ustaz? macam mana saya nak jadi yang terbaik sedangkan diri saya ni masih banyak kelemahan"

" Untuk menjadi yang terbaik, kita harus ikhlas dalam apa jua peranan kita. Kalau kita diberi amanah, pegang betul-betul, kalau kita seorang pelajar, belajar betul-betul, begitu juga bila kita bekerja nanti, kerja betul-betul dan penuh amanah. Orang yang ikhlas akan sentiasa berusaha melakukan sesuatu itu semampunya dengan penuh keazaman dan iltizam"


"Setiap orang memang dilahirkan dengan kelemahan. Allah lahirkan kita dengan kelemahan agar kita berusaha untuk memperbaiknya.Jadi, tidak ada apa yang perlu dirisaukan. Panduan sudah ada yakni Rasulullah saw. Bagindalah contoh yang paling terbaik untuk kamu. Jika kamu mahu jadi yang terbaik, maka contohilah Baginda dari segala segi.. " Ustaz memberikan penjelasan yang cukup panjang dan telah membuka saya pada ketika itu.

Penjelasan terperinci ustaz telah mengingatkan saya dengan firman ALLAH dalam Surah Al-Baqarah

لَا يُكَلِّفُ ٱللَّهُ نَفۡسًا إِلَّا وُسۡعَهَا
Allah tidak Membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.... [2:286]

Allah tidak membebani hambaNya namun apa yang perlu kita lakukan adalah berusaha semaksima mungkin untuk mencapai yang terbaik bagi diri kita.

Ramai yang menyalahgunakan ayat ini dengan memahami maksud ayat ini dari sudut yang lain contohnya...

" Aaah... penatlah.. aku rasa ini jer yang aku mampu buat... "

Ayat di atas menunjukkan kita tidak mahu berusaha ke arah maksimum tapi minimum. Nah.. inilah silapnya. Jadi, ikhlaskan hati kerana ALLAH swt dan jadilah yang terbaik dalam setiap apa yang kita lakukan

Contoh yang terbaik adalah Rasulullah saw itu sendiri. Dari sudut akhlak, contoh seorang pemuda, pemimpin, malah sebagai seorang suami, dialah yang terbaik. Saya mengagumi baginda SAW.

Untuk mencontohi dan belajar dari Rasulullah saw...Selami sirah-sirah baginda dan sunnah Rasulullah saw...

0 Response to "Berusaha menjadi yang terbaik!!"

Post a Comment

    Text

    Hati Pudar Tanpa CintaNya