POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

Dimana Martabat Al-Quran di sisi kita?

Posted by Hafeez On 1:02 PM

"Adik, kenapa dalam mp3 ni penuh dengan lagu-lagu jer? takkan tak ada lansung Al-Quran? " seorang abang bertanya kepada adiknya yang tekun sekali mendengar lagu-lagu nasyeed yang baru dimuatkan dalam mp3 barunya. Kebetulan mp3 itu adalah hadiah dari abangnya sempenan hari lahir adiknya yang ke 16.

Tanpa fikir panjang, si adik menjawab " Lagu-lagu ni semuanya 'best' bang.. inikan semuanya lagu-lagu nasyeed, bukankah elok kita mendengar lagu-lagu nasyid?"

"yer betul tu . Tapi kalau yer pun, Al-Quran itu jangan ditinggalkan. Jangan diagung-agungkan sangat nasyeed tu sehingga ayat-ayat Allah diketepikan"

"Apa maksud abang??" adik kurang faham.

"Zaman sekarang, pelbagai bentuk hiburan muncul. Ada yang lebih islami dan ada yang tidak. Kita tahu yang lebih islami itu adalah lebih baik. Tapi,generasi sekarang masih tidak faham. Kalau setiap hari mendengar lagu-lagu nasyid . Bila adik nak dengar bacaan Al-Quran? maksud abang sekarang ni, adik seolah-olah kita lebih mengagung-agungkan lagu-lagu nasyid berbanding Al-Quran. Jadi, Dimana martabat Ayat-ayat Allah dalam hati adik sekarang?"

Si adik tunduk faham akan kata-kata abangnya. Si abang meneruskan ceritanya lagi..

" Adik kena faham, walau apapun hiburan yang muncul di luar sana, seharusnya kita tanam dalam hati agar Al-Quran sentiasa menjadi penghibur yang paling utama melebihi yang lain. Hampir semua lagu-lagu nasyid yang kita ulang setiap hari sudah dihafal dan kalau nyanyi tanpa mp3 pun boleh. betul tak?"

"ya betul tu" jawab adik ringkas..

"Tapi abang sedih sebab, adik-adik abang tidak mengulang ayat-ayat Al-quran dan menghafalnya seperti adik menghafal lagu-lagu nasyid. Kalau sehari adik mainkan 3-4 baris ayat, dalam setahun berapa ayat adik boleh hafal?? " abang bertanya sambil senyuman terpapar pada wajahnya menyejukkan hati adik yang diserbu rasa bersalah..

"dalam setahun mungkin adik boleh menghafal satu juzuk bang!! " jawab si adik lagi.

"Betul tu. bijak adik abang ni, jadi, itu lebih baik bukan??! gunakanlah mp3 yang abang bagi baik-baik, dan pastikan Al-Quran itu sentiasa dijadikan hiburan yang paling utama yer. Pastikan martabat Al-quran itu juga dijaga agar menjadi yang tertinggi dalam hati kita"

"Sebenarnya, kalau kita kaji benar-benar, banyak hadith-hadith yang menggalakkan kita untuk membaca dan memelihara martabat Al-Quran dalam diri kita dan boleh dijadikan motivasi untuk diri kita. antaranya:

Dari Abu Umamah ra, dia barkata " Saya mendengar Rasulullah saw bersabda; "Bacalah Al-Quran itu kerana ia akan datang pada hari kiamat sebagai pemberi syafa'at bagi para pembacanya " (HR muslim)[1]

Dari An-Nawas Ibn Sam'an ra dia berkata: " Saya mendengar Rasulullah saw bersabda: "akan didatangkan pada hari kiamat Al-Quran dan orang-orangnya yaitu orang yang mengamalkannya di dunia, ia akan didahului oleh surah al-Baqarah dan Al-Imran, keduanya akan berargumentasi untuk membela orang yang mengamalkannya." (HR Muslim)[2]

Dari Umar Ibn Al-Khatab ra, bahawa Nabi saw bersabda " Sesungguhnya dengan Al-Quran ini Allah mengangkat derajat beberapa kaum dan merendahkan (beberapa kaum) yang lain"(HR Muslim)[3]

"Cuba adik renungkan kembali hadith-hadith yang abang bagitau tadi, nampak tak betapa besarnya motivasi yang telah diberikan oleh Rasulullah saw untuk kita agar sentiasa mendampingi dan menjadikan Al-Quran itu nombor satu dalam hati kita, cuma, tidak ramai sahabat-sahabat kita yang berpeluang untuk mengetahui hadith ini, dan menghayati maknanya"
panjang sekali penjelasan seorang abang kepada adiknya itu...

sambung abangnya lagi,

"Jadi, peganglah hadith ini dan hayatilah maknanya ya.. mudah-mudahan dapat memberikan peransang untuk dirimu... "

"InsyaAllah bang.. terima kasih atas nasihat tadi.. lepas ni adik akan uploadkan mp3 Al-quran dalam mp3 ni.. " adik memandang tepat pada wajah abangnya sambil tersenyum. Terpampang sinar gembira kerana hari ini dapat mempelajari sesuatu dari abangnya..

"Lagi satu abang nak ingatkan, Rasulullah saw bersabda: " sesungguhnya orang yang di dalam hatinya tidak terdapat sedikitpun dari Al-Quran maka ia bagaikan rumah yang rosak" (HR. Tirmidzi) [4]" ..

"Benar ke bang?" adik terkejut mendengarnya...

"Iya, benar sekali, apa jadi kalau rumah itu rosak? adik fikir-fikirkan lah yer... Jadilah orang yang sentiasa berfikir dan mencari apa yang tersembunyi di sebalik sesuatu... kerana salah satu makanan otak adalah dengan berfikir "

_________________________________________________________________

[1] Hadith no 998, Kitab Riyadhus Sholihin , Jilid 2
[2] Hadith no 999, Kitab Riyadhus Sholihin , Jilid 2
[3] Hadith no 1003, Kitab Riyadhus Sholihin , Jilid 2
[4] Hadith no 1007, Kitab Riyadhus Sholihin , Jilid 2

0 Response to "Dimana Martabat Al-Quran di sisi kita?"

Post a Comment

    Text

    Hati Pudar Tanpa CintaNya