POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

Cabaran Mendidik Generasi Muda

Posted by Hafeez On 7:23 AM

Melahirkan generasi muda Islam yang benar-benar berpegang kepada islam yang sebenar itu sendiri adalah satu cabaran yang berat namun harus dipikul. Sebagai seorang abang, cabaran dalam mendidik adik-adik untuk memastikan fikrah islamiah itu merupakan satu cabaran yang berat apabila kita dilahirkan dalam suasana fikrah islam itu tidak di laksanakan sepenuhnya.

Berdasarkan pemerhatian saya terutama sekali di negeri sendiri iaitu Sarawak, anak-anak muda semakin hari semakin jauh dari islam. Mungkin semakin ramai generasi sekarang tidak pandai membaca Al-Quran dengan lancar. Kadang-kadang, sukar nak mengenali si pulan ini muslim atau bangsa lain sebab perangai mereka lebih kurang serupa.

Kalau kita pergi ke bandar, anak-anak muda menghabiskan masa lepak bersama teman-teman. Pergaulan agak bebas , dengan pakaian yang tidak menggambarkan ciri-ciri seorang muslim. Budaya yang dipamerkan seolah-olah lebih kebaratan. Benarlah apa yang telah disabdakan oleh Rasulullah saw.


Nabi bersabda, “Kamu akan mengikut jejak langkah orang-orang sebelummu sejengkal sejengkal dan sehasta sehasta sehingga kamu akan menuruti mereka walaupun mereka memasuki lubang-lubang biawak.” Sahabat bertanya: “Siapakah mereka itu ya Rasulullah?” Nabi menjawab: “Yahudi dan Nasara, siapa lagi.” (Riwayat Muslim)


Kalau dilihat dari skop yang lebih kecil yakni di kalangan ahli keluarga, saya dapat lihat, punca utama masalah ini adalah dari institusi kekeluargaan.

Kebanyakan keluarga Muslim kurang mengetengahkan unsur-unsur islam . Perkara ini kebanyakan berlaku kerana kedua ibu bapa juga tidak mempunyai fikrah islam yang mantap. Jadi, ini diikuti dan diajari kepada anak.anak.

Kalau di lihat dalam institusi keluarga, solat 5 waktu tidak ditekankan, tapi anak dibiar tanpa bimbingan. Bacaan Al-quran tidak menghiasi alunan di rumah tapi di ganti dengan nyanyian-nyanyian artis tempatan dan luar negara. Al-quran dan Sunnah tidak pernah diterapkan sejak anak kecil tapi anak-anak di dedahkan dengan agenda-agenda barat sejak kecil lagi melalui televisyen.

Apabila sejak kecil unsur-unsur islam kurang diterapkan dalam diri si generasi muda, maka, apabila mereka membesar, islam itu akan menjadi satu yang janggal bagi golongan ini. Jadi, mereka lebih memilih untuk lebih "free" . Islam tapi cukup hanya pada nama. Mereka tidak merasa indahnya dilahirkan sebagai seorang muslim.

Kenapa saya menukilkan perkara ini?

Kerana saya tertanya-tanya pada diri sendiri, apakah yang boleh saya lakukan untuk membuat perubahan dalam keluarga dan saudara-mara agar memahami apa itu Islam sebenarnya.Dan apa itu erti saya menganut islam @ sebagai sorang muslim.

Apa yang harus saya lakukan untuk menyelamatkan keluarga sendiri terutama sekali adik-adik yang dicintai?

Apa yang harus saya lakukan untuk menanamkan fikrah islamiah dalam diri mereka. hanya dengan menanam fikrah inilah insyaAllah dapat membantu mereka menjadi anak-anak yang soleh.

Apabila matinya anak adam itu terputuslah segala amalan2nye yg tinggal hanyalah 3 perkara : 1)anak yang soleh dan solehah 2)sedekah jariah dan 3)ilmu yang bermanfaat



Inilah satu cabaran yang perlu di hadapi. semoga Allah memudahkan segala Urusan. InsyaAllah. Teringat saya pada satu firman Allah.

“Sesiapa yang bertakwa kepada ALLAH, sesungguhnya ALLAH akan menyediakan baginya jalan keluar (dari kesusahan) dan memberinya rezeki dari jalan yang tidak disangka olehnya.” - (Surah al-Talaq: 2 - 3)

0 Response to "Cabaran Mendidik Generasi Muda"

Post a Comment

    Text

    Hati Pudar Tanpa CintaNya