POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

Malas Musuh Masa!!

Posted by Hafeez On 7:20 PM
Teringat kembali peristiwa beberapa hari lepas, saya menegur status Yahoo Messenger seorang sahabat saya. Status beliau pada waktu itu menarik perhatian saya . Status beliau lebih kurang seperti ini :

"merancang perubahan"

"Apa yang mahu diubah ya akhi?" saya bertanya padanya.

"Ana perlu buang sifat malas dalam diri ni akhi. Ana perlu buang sifat ni demi untuk islam" jawab beliau.

"Susah sekali untuk buang sifat malas ini akhi" Katanya lagi.

Kata-kata beliau mengingatkan kembali pada diri saya beberapa tahun lepas di mana saya mengalami situasi yang sama.



Sifat malas memang susah untuk dibuang kerana sifat malas sememangnya tidak boleh dibuang. Malas pasti ada dalam diri semua orang . Oleh sebab malas tak boleh dibuang, maka alternatif lain adalah dengan mengawalnya. Salah satu saranan yang saya berikan kepadanya adalah agar beliau cuba untuk mengawal sifat malas itu.

Gemuk lawannya kurus, bodoh lawannya pandai dan gelap lawannya cerah. Jadi, untuk tidak gemuk, kita haruslah menguruskan badan. Untuk membuang sifat bodoh, kita haruslah belajar agar lebih pandai. Bila bilik itu gelap, kita terangkannya dengan lampu. Jadi, semuanya berlawanan. Maka, untuk mengawal sifat malas, amat perlu untuk kita berjihad agar jadi lebih rajin.

Kenapa saya memilih untuk menggunakan perkataan jihad? kerana melawan malas ibarat melawan nafsu kita. Dan melawan nafsu itu adalah satu jihad. Jihad memerlukan pergorbanan yang tinggi. Hanya dengan jihad InsyaAllah kita dapat mengawal sifat malas.

Jika kita merasa malas, cepat-cepatlah lawan kerana malas merupakan sifat negatif yang tidak digalakkan dalam islam. Kemunduran generasi islam akhir-akhir ini banyak berpunca daripada sifat malas. Kadang-kadang kita diuji dengan rasa malas yang keterlaluan dan kadang-kadang dengan sedikit. Inilah dugaan daripada Allah. Kita juga harus sedar bahawa sifat malas ini telah difirmankan oleh Allah dalam Al-Quran dan ianya merupakan salah satu sifat orang munafiqin.

Sesungguhnya orang-orang munafik itu melakukan tipu daya (terhadap ugama) Allah (dengan perbuatan pura-pura beriman sedang mereka kafir pada batinnya), dan Allah pula tetap membalas tipu daya mereka (dengan membiarkan mereka dalam keadaan munafik). mereka pula apabila berdiri hendak sembahyang, mereka berdiri dengan malas. mereka (hanya bertujuan) riak (memperlihatkan sembahyangnya) kepada manusia (supaya disangka bahawa mereka orang yang beriman), dan mereka pula tidak mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang) melainkan sedikit sekali (jarang-jarang) [An-nisa': 140]


Ibn Kathir menafsirkan ayat di atas : “Ini adalah sifat orang munafikin dalam amalan paling baik da paling mulia iaitu solat. Apabila mereka hendak solat, mereka solat dengan malas kerana mereka tiada niat, tidak beriman dengannya, tidak takut (khashyah) dan tidak memahami maksud solat”.

Jadi, jika kita rasa malas, cepat-cepatlah ingatkan diri dan lawanlah perasaan malas itu.

Persoalannya sekarang bagaimana caranya untuk melawan malas?

Berusaha! Berdoa dan Bertawakkal!! Inilah senjata orang mukmin.

Berusaha

Pertama sekali kita harus mengambil usaha untuk mengawal sifat malas. Harus dicari apa punca malas. Salah satu punca utama malas adalah kita tidak mahu keluar dari zon selesa. Zon selesa yakni zon yang kita rasa rilex dan tidak mahu dibebani dengan tugasan. Jadi, langkah pertama adalah cuba untuk keluar dari zon selesa ini. Keluar dari zon selesa ini perlahan-lahan.

Contohnya, dalam belajar, ada sesetengah orang hanya selesa belajar 10 minit saja. Jadi, keluar dari zon selesa ini dan peruntukkan lebih masa untuk belajar kepada 30 minit. Lakukan perkara yang sama untuk aktiviti lain. Setkan dalam minda. Kawal minda kita agar minda bekerja mengikut kehendak kita dan bukan membiarkan kita bekerja mengikut kehendak minda :)

Berdoa

Doa adalah senjata kepada Umat islam. Jadi, manfaatkanlah. Mintalah kepada Allah swt dan sentiasa meminta. Allah suka hambaNya yang sentiasa berdoa kepadaNya. Inilah caranya kita untuk dekat dengan Allah.

Antara doa yang diajar oleh baginda s.a.w ialah :

اللهم إني أعوذ بك من الهرم والحزن، والعجز والكسل، والبخل والجبن، وغلبة الدين، وقهر الرجال


Maksudnya : “Ya Allah, aku berlindung denganMu dari penyakit tua dan kesedihan, dari lemah dan malas, dari bakhil dan penakut, dan kalah dengan hutang dan kekuatan lelaki”. [al-Bukhari]

Jika Rasulullah sallallahu alaihi wassalam sendiri meminta pada Allah. Inikan pula ummatnya. Jadi, seharusnya kita perlu mencontohi Sunnah Baginda.

Berwakkal

Seteelah itu, bertawakkallah ada Allah swt kerana segala sesuatu yang berlaku adalah dibawah kawalanNya. Tidak akan gugur sehelai daun dari pokok tanpa pengetahuanNya.


Yakinlah kepada Allah dan sesungguhnya keyakinan itu akan meningkatkan ketaqwaan kita padaNya. InsyaAllah jika kita sentiasa berusaha meningkatkan ketaqwaan kepadanya, secara tidak lansung kita dapat menguatkan hati kita untuk melawan nafsu Malas ini.


Berjihadlah melawanlah nafsu syaitan!!


Malas sebenarnya berpunca dari syaitan. Sungguh halus bisikan syaitan dalam melatih nafsu kita agar tunduk pada nafsu kita. Inilah yang membuatkan kita menjadi malas sama ada malas beribadat atau malas menunaikan tanggungjawab dan amanah yang dipikul.Tidakkah kita pernah mendengar hadis Nabi s.a.w. :

يعقد الشيطان على قافية رأس أحدكم إذا هو نام ثلاث عقد يضرب مكان كل عقدة عليك ليل طويل فارقد فإن استيقظ فذكر الله انحلت عقدة فإن توضأ انحلت عقدة فإن صلى انحلت عقدة فأصبح نشيطا طيب النفس وإلا أصبح خبيث النفس كسلان

Maksudnya : “Syaitan mengikat atas belakang kepala seseorang kamu ketika ia tidur sebanyak tiga ikatan. Sambil syaitan berkata pada setiap ikatan, ‘malam masih panjang maka tidurlah’. Apabila seseorang kamu terjaga dari tidur, lalu menyebut nama Allah nescaya akan terlerai satu ikatan. Jika ia mengambil wuduk nescaya terlerai satu ikatan lagi dan sekiranya ia solat nescaya terlerailah semua ikatan. Maka ia bangun waktu pagi dalam keadaan rajin cergas serta baik hatinya. Jika ia tidak (melakukan begitu), nescaya ia bangun pagi dalam keadaan buruk jiwanya sambil rasa malas”.

Hadis ini menunjukkan perlunya kita mencegah malas dengan cara yang diajar oleh Nabi s.a.w. Sangat jelas malas itu puncanya datang dari syaitan. Sememangnya syaitan sentiasa mencuba untuk menipu daya dan menyebabkan manusia lalai dari perintah Allah Taala.

Semoga tulisan ini dapat menjadi sumber rujukan buat diri dan bermanfaat kepada sahabat lain. Bersama-samalah kita bermujahaddah untuk melawan kehendak nafsu kita agar tidak tewas dengan bisikan halus syaitan Laknatullah

Wallahu A'lam

0 Response to "Malas Musuh Masa!!"

Post a Comment

    Text

    Hati Pudar Tanpa CintaNya