POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

POST-TITLE-HERE

Posted by Author On Month - Day - Year

POST-SUMMARY-HERE

Yakin dulu Kemudian Tawakkal ?

Posted by Hafeez On 5:45 PM
Yakin dan Tawakkal harus seiringan. Tak mungkin kita hanya bertawakkal sahaja tanpa yakin. Yakin harus di dahului dengan usaha. Tanpa usaha, tak mungkin kita boleh meyakinkan diri kita bahawa sesuatu pekerjaan itu boleh dilaksanakan.

Itulah kata-kata yang sering bermain di fikiran dikala hati tidak yakin akan kemampuan diri. Saya sering ingatkan kepada diri agar sentiasa berusaha, yakin dan tawakkal padaNya.



Bagaimana untuk memantapkan keyakinan diri apabila kita memerlukan motivasi untuk diri? Jawapannya mudah!! semuanya sudah terkandung dalam Al-Quran dan Hadith. Cuma harus belek-belek dan berfikir sedikit.

Sekadar peringatan untuk diri sendiri, Allah telah berfirman:

"Dan Dengan Yang demikian maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang Yang beriman berserah diri." [Ibrahim:11]


"Kemudian apabila Engkau telah berazam (Sesudah bermesyuarat, untuk membuat sesuatu) maka bertawakalah kepada Allah, Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang Yang bertawakal kepadaNya" [Al-Imran: 159]


Ayat ini benar-benar memberikan "clue" untuk kita agar sentiasa berserah kepada Allah apabila sudah membuat sesuatu keputusan. Buatlah keputusan dengan yakin tanpa ragu-ragu dan bertawakkal padaNya.

Dalam kehidupan sebagai stiasa merangkumi dan mengambil kira kesannya kepada orang lain tapi haruslah teorang mahasiswa yang agak sibuk, ditambah dengan peranan sebagai seorang , anak, abang dan seorang muslim, banyak perkara yang perlu difikirkan dan diambil peduli. Segala keputusan yang dibuat haruslah tidak membebankan diri sendiri.

Kenapa pentingnya kita bertawakkal?

Bertawakkal dapat membantu seorang muslim untuk meningkatkan keimanan kepada Allah swt dimana segala ketentuan itu hanyalah dariNya.

Selain itu, tawakkallah dapat menguatkan semangat dalam diri seseorang. Dengan kata lainnya motivasi pada diri. Kita yakin bahawa Allah akan sentiasa menolong hambaNya. Ini telah disebutkan dalam satu hadith :

" Dari Umar r.a. dia berkata:"Saya mendengar Rasulullah sallahu a'laihi wassalam bersabda:"Seandainya kalian bertawakkal kepada Allah dengan sebenar-benar takwakkal tentu Dia akan memberikan rezeki kepadamu sebagaimana Dia memberi rezeki burung yang pergi di pagi hari dalam keadaan perut lapar dan pulang di petang hari dalam keadaan kenyang" (HR. Tirmidzi, Hadiths Hasan)


Wahai sahabat yang dicintai, Allah dan RasulNya telah menyampaikan satu panduan yang benar-benar penting untuk kita. Jadi, sama-samalah kita menghayati ayat-ayat dan hadith di atas agar dapat menjadi sebagai sumber motivasi kepada kita sepanjang masa.

wallahu A'lam

0 Response to "Yakin dulu Kemudian Tawakkal ?"

Post a Comment

    Text

    Hati Pudar Tanpa CintaNya